"Ik ben nog lang niet klaar met mijzelf ontwikkelen".
Lourens woont in Gouda en begon in 2017 als stagiar bij Salure. Inmiddels werkt hij een tijd als volwaardig HR & Payroll specialist.
Lourens woont in Gouda en begon in 2017 als stagiar bij Salure. Inmiddels werkt hij een tijd als volwaardig HR & Payroll specialist.
Een paar jaar geleden was ik op zoek naar een meewerkstage voor mijn opleiding Finance & Control aan de Hogeschool Utrecht. Een teamgenoot van voetbal deed toevallig dezelfde opleiding en had stage gelopen bij Salure. Hij raadde me aan om hier eens te kijken. Toen ben ik langs gegaan en na het eerste gesprek had ik gelijk een goed gevoel bij Salure.
Na afloop van mijn meewerkstage werd ik gevraagd om naast mijn studie bij Salure te blijven werken, dit deed ik met veel plezier als bijbaan naast mijn studie. Door de goede ervaringen met Salure koos ik er in het 4e jaar van mijn studie voor om hier ook af te studeren. Aan het einde van mijn afstudeerstage werd ik gevraagd om te blijven. Daar hoefde ik vervolgens niet lang over na te denken.
Tijdens het zoeken van een meewerkstage vond ik het best lastig om te zoeken welke richting ik op wilde gaan. De opleiding was namelijk best breed georiënteerd.
Toen ik hier begon had ik dus nog vrij weinig specifieke kennis over de payroll en had ik nog veel te leren. Echter wanneer ik hier startte kreeg ik veel begeleiding en kon ik veel meekijken bij collega’s om te zien wat zij doen: hoe ze controles uitvoeren en hoe specifieke vragen vanuit de klant opgepakt worden. Dat is soms best pittig, veel informatie in korte tijd. Gelukkig is het zo dat als je iets niet meer helemaal weet, je altijd bij collega’s kan aankloppen om te vragen of ze even mee kunnen kijken.
Nadat het inwerkprogramma was afgelopen mocht ik al veel dingen zelf, onder begeleiding uitvoeren. Dit was onder andere het beoordelen van workflows (denk aan rooster- of salariswijzigingen), het behandelen van loonbeslagen bij medewerkers, aansluiting maken tussen de journaalpost & de loonaangifte, en soms ook al de 1e controle voor de klant. Dit mocht ik doen onder begeleiding van mijn buddy die naast mij zat. Als ik dus vastliep of er niet uitkwam kon ik hulp vragen bij mijn buddy, en voordat er iets uitgestuurd werd naar de klant liepen we het gezamenlijk nog na. Hierdoor heb ik veel en snel kunnen leren.
Inmiddels heb ik mijn studie afgerond en mocht ik steeds meer zelfstandig, zonder begeleiding uitvoeren. Dit gebeurde stapsgewijs en ondertussen is het zo dat ik momenteel 5 klanten heb waar ik klantcontactpersoon voor de klant ben. Dat is iets wat ik met veel plezier doe.
Uiteindelijk wil ik steeds meer bijdragen aan het optimaliseren van de Payroll en (nog) meer toegevoegde waarde leveren aan onze klanten. Door niet alleen te signaleren wanneer iets fout gaat, maar ook advies te geven om het op te lossen en het voor de toekomst al te verhelpen. Het lijkt me mooi om een meer adviserende rol te spelen. Ik ben dus nog lang niet klaar met mijzelf ontwikkelen.
Dat zijn meerdere onderdelen. Ten eerste heb ik hele fijne en gezellige collega’s, waar ik het goed mee kan vinden. Er heerst een gezellige sfeer en collega’s kijken en zien naar elkaar om.
Ook zijn de korte lijnen erg fijn. Als ik een vraag heb, kan ik altijd wel bij iemand aankloppen. Ik voel echt dat ik onderdeel van het bedrijf ben. Er wordt goed geluisterd naar ideeën of als je denkt dat iets beter kan.
Daarnaast vind ik de werkzaamheden interessant. Soms moet je bijvoorbeeld uitzoeken waarom ergens een verschil tussen zit, hoe een bepaalde regeling werkt of nadenken hoe je een proces voor een klant kan verbeteren. Er is altijd wel een uitdaging om iets efficiënter of beter te doen.
Dat wisselt erg. Niet elke dag is hetzelfde, gelukkig. Maar ik zal een beeld proberen te vormen.
Je komt binnen, maakt even een praatje met collega’s met een kop koffie, in mijn geval een glaasje water. Vervolgens nemen we de planning voor die dag door, en dan gaan we aan de slag. Op een drukke dag voer je vaak controles uit voor de klant. Je controleert dan of de wijzigingen die er gedurende de maand zijn geweest of die te verklaren zijn. Dat houdt in dat je een hoop bestanden doorneemt en narekent of de wijzigingen kloppen. Ook help je de klant met vragen die zij hebben, dit alles doe je om er voor te zorgen dat de klant juist en tijd de salarissen kan betalen. In de periode na de loonronde is het wat rustiger. We zorgen dan dat de klant nog bepaalde overzichten ontvangt, loon- en of pensioenaangiftes gecontroleerd en uitgestuurd worden en kijken we alvast wat we kunnen voorbereiden. Gedurende de maand komen er altijd nog wel vragen of belletjes van de klant tussendoor. Dit zijn hele verschillende dingen. Sommige klanten bellen op voor ondersteuning bij het invoeren van een loonmutatie, terwijl andere juist heel specifiek op zoek zijn naar kennis over een bepaalde regeling en hoe ze dit op een juiste manier toe kunnen passen.
Bij complexe vraagstukken vraag ik af en toe of collega’s even mee willen kijken/denken. Iedere collega heeft namelijk zijn/haar expertise en twee weten immers meer dan één.
Een belangrijk gedeelte zit denk ik wel in het motto: ‘Samen Slim Vooruit’. Bij Salure streven we er gezamenlijk naar om klanten op te helpen en dit op innovatieve manieren te doen. We proberen altijd te kijken of processen beter of efficiënter kunnen. Hier krijg je vaak veel ruimte en verantwoordelijkheid voor om dit zelfstandig op te kunnen pakken. Ik denk echt dat we ons daarin onderscheiden. Daarnaast werken hier mensen die erg gedreven zijn, klanten graag zo goed mogelijk willen helpen en naar elkaar omkijken. Sfeer op het werk is voor mij persoonlijk erg belangrijk. Salure investeert hierin. Dan denk ik aan de leuke personeelsuitjes, borrels & BBQ’s. Recentelijk vierde we groots het 12,5 jarig jubileum van Salure in Utrecht bij de jaarbeurs. Hiervoor werden klanten uitgenodigd en sprekers zoals: Ben Tiggelaar en Margriet Sitskoorn. We gaan met gehele bedrijf ook nog als citytrip naar Londen toe. Daar kijk ik nu al naar uit.
Ik denk dat je bij iedere baan wel dingen hebt die je minder leuk vindt. Het is misschien een beetje gek om te zeggen als salarisadministrateur, maar de eigen administratie vind ik minder leuk om te doen. Daarmee bedoel ik bijvoorbeeld het invullen van planningen en de urenverantwoording. Ik ben veel liever met klanten bezig.
Wel is het zo dat als iets je niet bevalt, je dat kunt aangeven. Dan probeert Salure daarin mee te denken.
Lees je in zodat je een goed beeld hebt van het type bedrijf dat Salure is. Wees vooral jezelf bij de sollicitatie. We hebben hier veel verschillende mensen lopen en juist doordat verschillende mensen ergens anders tegen aan kijken, leren we van elkaar. Spreek je verwachtingen en doelstellingen uit. Pas wanneer dit helder is, kunnen we zien of we verwachtten dat er een macht is tussen jou en Salure. Daarnaast is het zo dat als je aangeeft dat je jezelf wilt ontwikkelen Salure je hierbij graag wilt helpen. Laatste tip: zet vragen op papier. Een sollicitatie kan soms best spannend zijn en dan kan het best zijn dat je na het gesprek denkt ik ben wat vergeten. Door ze op papier te zetten kun je hier tijdens het gesprek op terugvallen en kun je waarschijnlijk met een prettig gevoel terugkijken op het gesprek.