Overslaan naar content

"Er is hier veel ruimte om je zelf te ontwikkelen"

Lourens woont in Gouda en begon in 2017 als stagiar bij Salure. Inmiddels werkt hij een tijd als volwaardig HR & Payroll specialist.

7 vragen aan Lourens

1. Hoe ben je hier terecht gekomen?

Een paar jaar geleden was ik op zoek naar een meewerkstage voor mijn opleiding Finance & Control aan de Hogeschool Utrecht. Een vriend vanuit mijn voetbalteam volgde dezelfde studie en had hier ook stage gelopen. Hij adviseerde mij om eens te kijken bij Salure. Toen ben ik langs gegaan en na het eerste gesprek had ik gelijk een goed gevoel bij Salure.

Na afloop van mijn meewerkstage werd ik gevraagd om naast mijn studie bij Salure te blijven werken. Dit deed ik met veel plezier als bijbaan naast mijn studie. Door de goede ervaringen met Salure koos ik er in het 4e jaar van mijn studie voor om hier ook af te studeren. Aan het einde van mijn afstudeerstage werd ik gevraagd om te blijven. Daar hoefde ik niet lang over na te denken!

2. Kun je jouw groeipad hier beschrijven?

De opleiding die ik volgde was vrij breed georiënteerd. Het zoeken van de juiste meewerkstage vond ik dus ook best wel lastig. Toen ik begon bij Salure had ik nog vrij weinig specifieke kennis over de payroll. Ik had dus nog een hoop te leren.

Gelukkig kreeg ik toen ik hier startte goede begeleiding en ook de nodige tijd om mee te kijken bij collega’s om van hen te leren hoe ze bepaalde controles uitvoeren en hoe ze omgaan met bepaalde casussen omtrent wet- en regelgeving. Aan het begin was dit soms best pittig: veel informatie in korte tijd.

Na het inwerkprogramma mocht ik al veel werkzaamheden zelf, onder begeleiding, uitvoeren. Om een beetje een beeld te geven wat voor werkzaamheden dit zijn: het beoordelen van workflows (denk aan rooster- en/of salariswijzigingen), het behandelen van loonbeslagen bij medewerkers, aansluiting maken tussen de journaalpost en de loonaangifte en soms ook al de eerste controle voor de maandelijkse controle bij de klant. Bij de maandelijkse controle doen we checks op wijzigingen tussen periodes. We proberen de verschillen tussen standen (denk aan salaris of bepaalde premies) te verklaren. Kunnen we iets niet verklaren? Dan merken we dit op bij de klant. Hierbij kreeg ik de vrijheid om eerst zelf uit te zoeken of het klopte. Als ik er niet uitkwam, liep ik het na met de klantverantwoordelijke.

Eigen klantenpakket Inmiddels heb ik mijn studie afgerond en heb ik mijn eigen klantenpakket waarvoor ik werkzaamheden uitvoer. Dit gebeurde heel stapsgewijs. Het is een beetje een ervaringsvak. Als je ergens tegen aanloopt, doe je kennis op die je de volgende keer weer kunt toepassen.

Uiteindelijk wil ik steeds meer bijdragen aan het optimaliseren van de Payroll en (nog) meer toegevoegde waarde leveren aan onze klanten. Door niet alleen te signaleren wanneer iets fout gaat, maar ook advies te geven om het op te lossen en het voor de toekomst te verhelpen. Het lijkt me mooi om een meer adviserende rol te spelen. Ik ben dus ook nog lang niet klaar met mijzelf ontwikkelen.

Ik vind het daarom ook leuk om te benoemen dat ik dit jaar ben gestart als Product Owner van ons eigen softwareproduct. Deze tool helpt ons om onze controles slimmer, eenvoudiger en sneller uit te voeren, zodat wij als payroll specialisten ons uiteindelijk meer kunnen focussen op onze adviserende rol.

"Ik heb hele fijne collega’s, waar ik het goed mee kan vinden. Er heerst een gezellige sfeer en collega’s staan voor elkaar klaar om te helpen.’’

vacature payroll

3. Wat is het leukste aan werken bij Salure?

Dat zijn meerdere onderdelen. Ten eerste heb ik hele fijne collega’s, waar ik het goed mee kan vinden. Er heerst een gezellige sfeer en collega’s staan voor elkaar klaar om te helpen.

Daarnaast is er hier veel ruimte om jezelf te ontwikkelen. Dit komt ook door de werkzaamheden de we uitvoeren. Soms moet je behoorlijk puzzelen om te ontdekken waarom ergens een verschil tussen is, of hoe een (nieuwe) regeling werkt.

Er is tenslotte altijd wel een uitdaging om iets efficiënter of beter te doen. Kan ik de klant daarmee goed helpen? Dan geeft me dat veel voldoening.



4. Hoe ziet een dag op de salarisadministratie eruit?

Dat wisselt erg. Niet elke dag is hetzelfde, gelukkig. Maar ik zal een beeld proberen te vormen.

Je komt binnen en maakt even een praatje met collega’s met een kop koffie, in mijn geval een glaasje water. Vervolgens nemen we de planning voor die dag door en gaan we aan de slag.

Op een drukke dag voer je vaak controles uit voor de klant. Je controleert dan of de wijzigingen die er gedurende de maand zijn geweest te verklaren zijn. Dit houdt in dat je een hoop bestanden doorneemt en narekent of de wijzigingen kloppen. Ook help je de klant met vragen die zij hebben. Dit alles doe je om er voor te zorgen dat de klant juist en op tijd de salarissen kan betalen.

In de periode na de loonronde is het wat rustiger. We zorgen er dan voor dat de klant nog bepaalde overzichten ontvangt, loon- en of pensioenaangiftes gecontroleerd en uitgestuurd worden en kijken alvast wat we kunnen voorbereiden.

Gedurende de maand komen er altijd nog wel vragen of belletjes van de klant tussendoor. Sommige klanten willen bespreken of een bepaalde vergoeding netto kan worden uitbetaald, of toch bruto moet worden uitgekeerd. Anderen vragen bijvoorbeeld naar de verlofberekening van een medewerker. Je krijgt dus met veel verschillende vraagstukken te maken.

5. Wat is typisch Salure?

Een belangrijk gedeelte zit denk ik wel in het motto: ‘Samen Slim Vooruit’. Bij Salure streven we er gezamenlijk naar om klanten te helpen en dit op innovatieve manieren te doen. Je krijgt de ruimte en verantwoordelijkheid om je werk zelfstandig op te pakken, terwijl je altijd op steun van collega’s rekenen. Ik denk echt dat we ons daarin onderscheiden.

Een goede sfeer op werk vind ik persoonlijk erg belangrijk. Salure geeft daar ook tijd en aandacht voor. Dan denk ik aan de leuke personeelsuitjes, borrels & BBQ’s.

Recentelijk vierde we groots het 12,5 jarig jubileum van Salure in Utrecht bij de jaarbeurs. Hiervoor werden klanten uitgenodigd en sprekers zoals Ben Tiggelaar en Margriet Sitskoorn. We zijn in datzelfde jaar ook met het Salure op Citytrip naar Londen geweest. Dat was ook een hele belevenis!



6. Wat kan er beter? 

Ik denk dat je bij iedere baan wel dingen hebt die je minder leuk vindt. Het is misschien een beetje gek om te zeggen als salarisadministrateur, maar de eigen administratie vind ik minder leuk om te doen. Daarmee bedoel ik bijvoorbeeld het invullen van planningen en de urenverantwoording. Het doel snap ik, zonder goede administratie gaat het een keer mis. Wellicht dat we dat in de toekomst ook wat meer kunnen automatiseren.

Verder is het zo dat ik af en toe best kritisch kan zijn. Maar juist door het gesprek met je leidinggevende aan te gaan, kunnen we samen dingen verbeteren en Salure een nog betere werkplek maken.



7. Wat zou jij een sollicitant willen meegeven?

Er zijn vier tips die ik aan sollicitanten zou willen meegeven:

  1. Lees je in zodat je een goed beeld hebt van het type bedrijf dat Salure is.

  2. Wees vooral jezelf bij de sollicitatie. We hebben hier veel verschillende mensen lopen. Juist doordat verschillende mensen ergens anders tegen aan kijken, leren we van elkaar.

  3. Spreek je verwachtingen en doelstellingen uit. Pas wanneer dit helder is, kunnen we zien of er een match is tussen jou en Salure. Daarnaast is het zo dat als je aangeeft dat je jezelf wilt ontwikkelen, Salure je hierbij graag wilt helpen.

  4. Zet vragen op papier. Een sollicitatie kan soms best spannend zijn. Dan kan het best zijn dat je na het gesprek denkt: "hee, ik ben wat vergeten." Door je vragen op papier te zetten, kun je hier tijdens het gesprek op terugvallen. Dan kijk je waarschijnlijk met een prettig gevoel terug op het gesprek.

Ook doorgroeien bij Salure?

Werk samen in een fijn team en ontzorg topklanten als Payroll Specialist bij Salure!