Overslaan naar content

Hillie gaat met pensioen: Een Salure-veteraan neemt afscheid!

Sinds 1 april 2009 is Hillie Payroll Specialist bij Salure, toen we nog maar met zes tot acht collega’s waren. Nu, na meer dan tien jaar, gaat ze met pensioen en kijkt ze terug op haar tijd bij Salure en deelt ze wat het payrollvak zo bijzonder maakt.

6 vragen aan Hillie



1. Wat is er in jouw tijd als Payroll Specialist veranderd aan het payrollvak?

Het payrollvak zelf is niet heel anders geworden. Bruto en netto blijven hetzelfde 😉. Maar de regels veranderen wel continu. Dat betekent dat je altijd up-to-date moet blijven met de wetgeving. De grootste verandering is toch wel de automatisering. Vroeger werden alle mutaties van klanten op papier aangeleverd en alles werd uitgeprint. We hadden zelfs inpaksessies waarbij we op vrijdagmiddag, met z’n allen, inclusief Paul en Jaco, de loonstroken vouwden om ze per post te versturen. Dat klinkt nu alsof het uit een andere eeuw komt, maar dat is pas 15 jaar geleden!

De omslag naar automatiseren is echt enorm geweest. We werken nu met workflows, applicaties en nieuwe technieken.

Een grappige terugblik?

In 2010 veranderde Salure van naam, van Support Plus naar Salure. Toen hadden we van die chique leren bureaumappen voor schrijfblokken en visitekaartjes. Daar hadden we er maar liefst 12 van! Ik kwam er laatst nog één tegen in mijn ladeblok. Die had je toen echt nodig, maar nu zien ze je al aankomen met zo’n schrijfblok onder je arm. Dat laat wel zien hoe snel dingen zijn veranderd.

2. Wat is het leukste aan het payrollvak?

Je doet altijd je best om een perfecte verloning neer te zetten, dat geeft voldoening. Maar ook het advies geven vind ik erg leuk. Als collega’s of klanten een probleem hebben en niet weten hoe ze iets kunnen verlonen, moet je gaan kijken wat er mogelijk is in het systeem en hoe je zo goed mogelijk kunt helpen.

Een voorbeeld daarvan is het uitleggen van het bijzondere tarief bij een naheffing van de Belastingdienst. Medewerkers moeten zelf het initiatief nemen om dit tarief aan te passen als ze bijvoorbeeld van parttime naar fulltime gaan. Dat is iets waarvan veel mensen zich niet bewust zijn. Daar geven we vaak uitleg over.

"Ik ben trots op hoe ik in de loop der jaren ben gegroeid en hoe ik collega's heb kunnen helpen met hun vragen. Dat is heel fijn om te doen.’’

vacature payroll

3. Wat is het gekste wat je hebt meegemaakt?

Als we een pro forma loonstrook moeten maken voor een netto uitbetaling. Als iemand €250,- netto krijgt, blijft dat bedrag natuurlijk hetzelfde, maar soms wil een klant dat toch op een loonstrook zien. Dat is altijd wel grappig.

4. Waar ben je trots op?

Ik ben trots op het contact dat ik heb opgebouwd met onze klanten en de waardering die daaruit voortkomt. Sommige klanten ken ik al meer dan tien jaar. Daarnaast ben ik trots op hoe ik in de loop der jaren ben gegroeid en hoe ik collega's heb kunnen helpen met hun vragen. Dat is heel fijn om te doen.

Maar nu is het mooi geweest, tijd om afscheid te nemen en meer tijd door te brengen met de kleinkinderen. Daar kijk ik erg naar uit.

5. Wat wil je meegeven aan mensen die overwegen om Payroll Specialist te worden?

Het is echt een heel gevarieerd vak. Je hebt te maken met wetgeving die continu verandert, en het is jouw taak om die duidelijk uit te leggen en ervoor te zorgen dat de klant zich goed kan voorbereiden. Daarnaast moet je ook veel systeemkennis hebben om efficiënt te kunnen werken. Denk ook aan Excel en de nieuwste ontwikkelingen, zoals het werken met prompts. Dat wordt echt een nieuwe manier van werken.

Veel mensen realiseren zich niet hoe afwisselend het salarisvak eigenlijk is. Je hebt veel contact met klanten, dus communicatie is heel belangrijk. Je moet helder en duidelijk kunnen zijn, maar ook rekenkundig inzicht hebben.

Bovendien word je er nooit dommer van. Je krijgt inzicht in allerlei financiële zaken die ook in het dagelijks leven van pas komen. Bijvoorbeeld, als je arbeidsvoorwaarden gaat uitruilen, kan dat gevolgen hebben voor je sociale uitkeringsloon. Je leert er ontzettend veel van.

6. Wil je verder nog iets kwijt?

Salure is flink gegroeid, en dat zie je. Er wordt hard gewerkt en iedereen zet zich volledig in. Maar om verder te kunnen groeien, is het belangrijk dat er een stabiele basis is. Dat is een leerproces waar je telkens mee te maken krijgt. Daarbij is het belangrijk om je grenzen goed te bewaken. Wees niet bang, maar eerlijk. En het is cruciaal dat er een vangnet is als je onverwacht tegen iets aanloopt. Gelukkig zijn ze daar ook mee bezig.

Aan de andere kant is er bij Salure veel flexibiliteit op sociaal vlak. Toen mijn man ziek was, kon ik zes weken thuisblijven met doorbetaald verlof. Dat sociale aspect, waarbij collega's echt naar elkaar omkijken, mag ook zeker genoemd worden.



Ook doorgroeien bij Salure?

Werk samen in een fijn team en ontzorg topklanten als Payroll Specialist bij Salure!