Overslaan naar content

"Je krijgt veel ruimte om je eigen expertise vorm te geven en er is enorme collegialiteit."

Peter woont in Rotterdam en is bij Salure gestart als functioneel beheerder. Inmiddels is hij doorgegroeid naar consultant en ontwikkelt zich nog steeds.

9 vragen aan Peter

1. Hoe ben je bij Salure terecht gekomen?

Ik werkte eerst als leerkracht in het basisonderwijs, maar na een burn-out ben ik terecht gekomen op een HR-administratieafdeling. Daar gingen we AFAS implementeren, dat vond ik gaaf. Zodoende ben ik in het AFAS-wereldje gerold. De collega met wie ik daar samen AFAS implementeerde ging vervolgens bij Salure aan de slag. Na een paar maanden appte hij om eens samen lunchen. Van het één kwam het ander en toen heb ik voor Salure gekozen. Vooral het stukje functioneel beheer van AFAS sprak mij heel erg aan. Bij mijn vorige werkgever deed ik naast functioneel beheer van AFAS ook andere ICT-werkzaamheden. Bij Salure kon ik mij volledig op AFAS gaan focussen, wat ik erg leuk vond.  

2. Hoe groeide je door van functioneel beheerder naar consultant? 

Ik ben begonnen als functioneel beheerder bij Salure. Al heel vlot kwamen er een aantal klanten die een functioneel beheerder op locatie wilden hebben, dat ben ik toen gaan doen. Eigenlijk was het een soort natuurlijk doorgroeiproces. Tamara, mijn manager, zei op een gegeven moment: “Je bent eigenlijk gewoon consultancy aan het doen.” Zodoende werd ik ook ‘op papier’ consultant. In principe doe ik nog steeds veel hetzelfde werk als voorheen. Die vaste klanten heb ik nog steeds. Bij één klant, Stichting Laurens, zit ik al vanaf de zomer van 2018. Ik ben eigenlijk een onderdeel van dat bedrijf geworden, dat is erg leuk.  

"Ik vind het leuk om het voor een gebruiker zo eenvoudig mogelijk te maken en ervoor te zorgen dat de processen zo effectief mogelijk ingericht zijn."

vacature payroll

3. Hoe ziet een typische werkdag eruit voor jou? 

De dagen zijn vrij afwisselend. Omdat ik veel vaste klanten heb, zit ik vaak hele dagen met klanten in een call. Als een klant geen eigen functioneel beheerder heeft, dan is dat vaak met de  HR-medewerker. Tijdens zo’n call neem ik de klant mee door het proces terwijl ik AFAS aan het inrichten ben. Dat zijn bijvoorbeeld declaratieprocessen, werving- en selectieprocessen of verzuim. Sommige klanten vinden het fijn als ik ze opleid, zodat dat ze die kennis zelf krijgen. Andere klanten willen gewoon graag meekijken wat er gebeurt, maar vinden het prima dat ik de kennisbron ben.  

Als je kijkt naar onze afdeling ben ik één van de weinigen die hele dagen met klanten in calls zit. Voor de andere consultants ziet de dag er anders uit. Maar dat vind ik juist heel leuk. Je hebt een goede band en biedt een stukje opleiding. Voorheen ben ik natuurlijk docent geweest, dus dat maakt het voor mij een hele leuke functie.  

4. Je bent eerder burn-out geraakt, hoe waak je ervoor dat dat niet weer gebeurt?  

Ik werk vier dagen, dus ik werk maandag dinsdag, donderdag en vrijdag. Dat is één van de dingen waarmee ik ervoor waak dat ik een goede balans houd tussen werk en privé. Ook ben ik heel kritisch op het afbakenen van werktijd. In principe wil ik best nog wel eens ’s avonds de laptop openklappen, maar dat is dan mijn keuze.  

Mijn tip voor anderen is om goed je grenzen te bewaken. Je hoeft geen negen tot vijf mentaliteit te hebben, maar het moet niet zo zijn dat jij meerdere dagen in de week ’s avonds extra aan het werk bent. Dan gaat er iets mis.

 5. Wat is er zo leuk aan AFAS? 

Het is een enorm veelzijdig pakket. Je kunt er heel veel mee, vooral in het automatiseren van bedrijfsprocessen. Ik vind het leuk om het voor een gebruiker zo eenvoudig mogelijk te maken en ervoor te zorgen dat de processen zo effectief mogelijk ingericht zijn. En het stukje puzzelen vind ik leuk. Als er issues zijn, ga ik kijken waar het vandaan komt en wat de oorzaak is. En het oplossen natuurlijk. Je loopt wel eens tegen de grenzen van het pakket, maar dat maakt ook dat je creatief naar oplossingen gaat zoeken. 

6. Daarover gesproken: op wat voor project ben je het meest trots? 

In principe ben ik op al mijn klanten trots natuurlijk. Maar recent hebben we AFAS ingericht voor Van Geloven samen met mijn collega Daniël. Dat is een hele mooie samenwerking geweest tussen Daniël en mij en de klant. Het was soms zelfs zo dat terwijl hij de vragen stelde aan de klant, ik het al inrichtte. Één en één werd drie qua tempo. De klant zelf kon het bijna niet bijhouden, zo snel ging het.  

7. Wat is voor jou typisch Salure?  

Je krijgt veel vrijheid om je werk zelf in te vullen, dat waardeer ik heel erg. Je krijgt veel ruimte om zelf je eigen expertise vorm te geven. En er is een enorme collegialiteit, je kunt eigenlijk altijd wel een beroep op elkaar doen. Een stuk gezelligheid, dat is echt typisch Salure. 

8. Als jij één ding aan Salure mocht veranderen, wat zou dat zijn?  

Ik zou zeggen: geef alle medewerkers een eindejaarsuitkering en schaf de bonussen af. Onze bonus op Consultancy is gebaseerd op declarabiliteit en dat vind ik geen goede prikkel.

 9. Wat voor advies zou jij een sollicitant geven? 

 Word jij enthousiast van processen verbeteren, optimaliseren? Ben je een team player en houd je van gezelligheid, vrijheid en flexibiliteit? Solliciteer dan zeker bij Salure.